Hírek

Musicalként hódít az Elfújta a szél

Generációk nőttek fel Margaret Mitchell világhírű regényén. Sokan szerettek volna olyan határozottak és kemények lenni, mint Scarlett O'Hara, vagy annyira sármosan cinikusak, mint Rhett Butler. Az Elfújta a szél örökéletű, nem csak a belőle készült film vált milliók kedvencévé, de az azonos című musical-változat - Gérard Presgurvic műve - is elindult világhódító útjára. A zeneszerző neve pedig nem ismeretlen a hazai közönség számára, hiszen a Rómeó és Júlia sikermusical is hozzá köthető. A legendás történetből született előadás, az évad legjobban várt musicalje, egyedülálló látványvilággal, sztárszereposztásban, december 13-tól látható a Budapesti Operettszínházban. Forrás: http://www.operett.hu/cikkek/musicalkent-hodit-az-elfujta-a-szel/962

A szép Scarlett O'Hara viharos szerelmeiről és örök szenvedélyeiről szóló történetét Margaret Mitchell az Egyesült Államok legvéresebb polgárháborújának környezetébe ágyazta 1936-ban és ezzel berobbant a világirodalomba. Az ebből három évvel később készült mozi pedig a filmtörténelembe, tíz Oscar-díjával, és ami talán ennél is fontosabb, olvasók-nézők százmilliói szeretik mindkettőt. Gérard Presgurvic francia zeneszerző évtizedekkel később gondolt egy merészet és megzenésítette az elmúlt évszázad egyik legnagyobb sikertörténetét. Tíz évvel ezelőtti párizsi bemutatója után most szabad kezet kaptak a magyar alkotók, így Kerényi Miklós Gábor és Somogyi Szilárd tollából megszületett az Elfújta a szél hazai verziója, mely a Szegedi Szabadtéri Játékokon való bemutatkozás után beköltözött a Nagymező utcai teátrumba. Az Operettszínház idei, Világsikerek útján évadának egyik legjobban várt szuperprodukciója látványos csatajelenetekkel, élő állatokkal és persze a színház legnagyobb sztárjaival a színpadon, Duda Éva koreográfiájával decembertől már a kőszínházban is látható. Az Elfújta a szél című előadás ezzel pedig jól illeszkedik az Operettszínház azon missziójába, hogy irodalmi alkotásokból, történelemmel is foglalkozó új darabokat mutasson be. "Nagyon mély és emberi, magánéleti válságpillanatok keverednek benne egy össztársadalmi méretű háborús konfliktussal... Igazi zenés színház színpadára való téma, még akkor is, ha nem csak szórakoztató, de mindenképpen a szinte szélsőséges érzelmi kitörésekről, valódi "határszituációkról" mesél ez a darab. Zenéjét Gérard Presgurvic, a Rómeó és Júlia szerzője írta, és a könyv szerteágazó története alapján formáltuk azzá a zenés változattá, ami, úgy gondoljuk, közönségünk sokféle rétegét megérintheti. Nem titok színházunk alapvető szándéka, hogy értékalapú műveket mutasson be, nagy formátumú klasszikus operetteket, szívünkhöz közel álló budapesti zenés játékokat, valamint komoly irodalmi alkotások alapján, a történelemmel is foglalkozó, katartikus erejű új magyar - esetleg külföldi - musicaleket. Úgy vélem, az Elfújta a szél igen fontos és szép bemutató ezen a palettán" - vallja az előadásról Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház direktora. A musical alkotói nem tagadják, nagy kihívás volt életre kelteni Scarlett történetét. Az írónő jogait képviselő Margaret Mitchell Alapítvány külön engedélyjogot adott a francia musicalre, ennek szellemében készült el az ottani előadás. A magyarországi csapat felhatalmazást kapott, hogy saját felfogásban állítsa színpadra a művet, mely jelentős változásokhoz vezetett az itthoni verzióban. Az együttműködés sikerének eredménye egy új musical-változat. "Úgy érzem, az új helyszín és a rengeteg dramaturgiai változás mellett, a darab teljesen összeállt. Gyakorlatilag a nyári produkcióhoz képest az Operettszínház színpadán egy új előadást láthatnak a nézők - meséli Somogyi Szilárd rendező. - Mindent újra kellett kalibrálni, egy sokkal összefogottabb, érettebb történet bontakozik ki, mint Szegeden. Megvolt a váz - a zene - de köré kellett építeni egy új világot. Úgy gondolom, hogy egy ilyen nagy volumenű zenés darabot fejleszteni kell, és mi ezt tettük. A darab magyar verziója több változáson ment át, hiszen a szerzőktől valóban felhatalmazást kaptunk arra, hogy saját felfogásban állítsuk színpadra a musicalt. Ezeket a változtatásokat azonban újra engedélyeztetni kellett a Margaret Mitchell Alapítvánnyal. A tárgyalások eredményeként egy egyedi megállapodás született az alapítvány, a francia és a magyar produkció között." Miután a Margaret Mitchell Alapítványnál elolvasták a musical Magyarországról javasolt változatát, azt a kikötést tették, hogy színes bőrű színészek játsszák a darabban szereplő afro-amerikai karaktereket. Magyarországon igen nehéz magyarul jól beszélő, jól éneklő, színészi kvalitásokkal rendelkező színes bőrű művészeket találni, de sikerült. "Annak ellenére, hogy a casting végül sikeres volt, be kellett látnunk, hogy az a színes bőrű, kiforrott színész generáció, amely képes maradéktalanul teljesíteni ezeket a zenés-színházi feladatokat, még nem nőtt fel Magyarországon. Mindez arra késztetett minket, hogy alaposan átgondoljuk a darab koncepcióját a nyári előadáshoz képest. Így született egy nagyon izgalmas, egyszerre testvér- és szerelmi harcot és egyben a világgal való küzdelmet bemutató darab, ami jól érzékelteti, hogyan sodorta el az amerikai polgárháború örökre a régi világot. Többek közt ezt szeretem a munkámban: ha akadályok gördülnek elénk, akkor egyfajta kreativitást igényel a megoldásuk - ez egy ilyen típusú feladat volt" - mondta el Somogyi Szilárd. Az alkotóknak fontos volt, hogy a darab történetében is közelebb kerüljön a nézőkhöz. A fejlesztésekhez a rendezés újragondolása is hozzátartozott. "Az biztos, hogy nem a francia előadás mintájára készül. A miénkben több a próza, így érthetőbb a történet, mint az eredeti musicalben és természetesen a filmre sem hasonlít "megszólalásig", hiszen egy négy órás mozi helyett kétszer egyórás színházi előadást kapnak a nézők. Nagy sakkjátszma, mit hagysz ki és mit tartasz meg… A regény vonalát azonban hűen követi a darab, aminek színre vitele azért is nagy kihívás a számomra, mert örök érvényű emberi viszonyokat, kapcsolatokat kell megjeleníteni, amikben a hétköznapi ember is felismerheti önmagát, hisz mindannyian átéltünk, átélünk hatalmas érzelmi kitöréseket, szerelmeket. Azt gondolom, hogy Scarlett az Elfújta a szél filmváltozatában nem egy szerethető figura, sokszor nem tudok "vele menni", nem tudom megsajnálni, mint néző. Remélem, hogy az én két főszereplőmmel, Gubik Petrával és Vágó Zsuzsival együtt lehet majd érezni" - így Somogyi Szilárd. z Elfújta a szél főszereplőit többfordulós castingon választották ki, több mint ötszáz jelentkező közül. A rendező és alkotótársai három musicalszínész-generációt "hoztak" össze Scarlett O'Hara történetének megelevenítéséhez: a "régi nagyok", a középgeneráció sztárjai és reményteljes ifjú tehetségek állnak egy színpadon az új Presgurvic-darabban. A magyar musicalszínészek "nagy generációját" képviseli Belle Watlingként Janza Kata, Rhett Butlerként Szabó P. Szilveszter és Gérald O'Haraként Szomor György, valamint két legendás színésznő: Lehoczky Zsuzsa és Felföldi Anikó Pittypat néni szerepében. A középgeneráció csillagai közt ott van Scarlett O'Haraként Vágó Zsuzsi, Serbán Attila, aki Tony Fontaine-t kelti életre, Bíró Eszter, aki Melanie Hamiltont alakítja, valamint Suellen szerepében Nádasi Veronika. A legifjabb generációból Brasch Bence, Scarlett férje, Frank Kennedy szerepében látható, Veréb Tamás és Karányi Péter Ashley-t alakítja, Gubik Petra pedig Vágó Zsuzsi mellett, Scarlett O'Hara szerepében tűnik fel, ezzel a produkcióval debütált az Operettszínházban. Velük együtt látható még az előadásban: Szerényi László, Fejes Szandra, Kocsis Dénes, Prescsák Zita, Pálfalvy Attila, Simon Panna, Pintér Tibor, Gömöri András Máté, Miklós Attila, Ullmann Zsuzsa, Ekanem Bálint, Pirgel Dávid, Csuha Lajos, Petridisz Hrisztosz, Szentirmai Zsolt, Lounda Bird, Asiama Evelyn, Ecoma Emmanuel és Nemes Ajami. Forrás: http://www.operett.hu/cikkek/musicalkent-hodit-az-elfujta-a-szel/962

2013. 12. 17.
Copyright ©2009 - Szerényi László
www.netcube.hu - weboldalkészítés, webdesign, kereső optimalizálás, online marketing. Irányt mutatunk, megoldást kínálunk!